Indsigt: Derfor skal du kende værdien af en kunde

Hvad er en kunde værd for din forretning? For langt de fleste virksomheder er det en meget værdifuld information at have, men det er langt fra alle, der ved det. Læs med her og lær hvorfor du bør kende begreber som årsværdi og livstidsværdi.

Værdien af én kunde?

Når du ved hvad en kunde er værd, så ved du hvad du kan tillade dig at bruge til at markedsføre din virksomhed. Så simpelt er det.
Det behøver ikke at være ned til decimalen, men det kan være en fordel hvis du kan lave et overslag over, hvor mange kunder du har dagligt og hvor meget en gennemsnitlig kunde (cirka) køber for. Det går vi dybere ind i længere nede.

Hvordan beregner jeg årsværdi?

Det går an på… hvilken type forretning du driver?

Hvis du har en forretning, der sælger biler ser regnestykket ud på én måde. Sælger du dagligvarer, er det en helt anden beregning.

Livstidsværdi

Fælles for de fleste virksomheder er, at man med fordel kan bruge livstidsværdi og årsværdi. Livstidsværdi handler om den periode kunden er hos dig. Har du for eksempel en abonnementsforretning, fx magasiner eller frugt, så er livstid defineret som den tid, din gennemsnitlige kunde er hos dig. Hvis du ved at en gennemsnitlig kunde vil være hos dig i 16 måneder før de opsiger deres abonnement, og du ved at du tjener 50 kr. om månededen, så er livstidsværdien 800 kr. Det er specialt brugbart hvis du har kunder der løbende køber dit produkt.

Livstidsværdi = Omsætning/overskud per indkøb * gennemsnitligt antal indkøb over livstiden (perioden de er kunde hos dig).

Årsværdi

Med andre ord ved du, at så længe du ikke bruger mere end 800 kr. på markedsføring på at skaffe én kunde, bør du tjene penge.

Anderledes ser det ud, hvis du sælger specialiteter, vin, gaveartikler eller andre ting, hvor behovet måske ikke er konstant og derfor ikke sælges på abonnement eller fast.

Her kan det være en fordel at forholde sig til årsværdien. Årsværdien defineres som:

Årsværdi = antal besøg per kunde på et år * omsætning eller overskud per besøg.

Hvis en gennemsnitlig kunde køber for 250 kr. per besøg og de typisk besøger dig 4 gange om året, omsætter for 1.000 kr. per kunde. Alt efter avancen per produkt kan det være værd at overveje, hvad du tjener per kunde. Uanset om du går med overskud eller omsætning, har du som hovedregel har du nu et godt pejlemærke for, hvor mange penge du kan bruge på markedsføring.

Dit markedsføringsbudget

Når du kender den langsigtede værdi af en kunde, kender du dit markedsføringsbudget.
Det kræver naturligvis, at man ser sin markedsføring som en kontinuerlig process, der løbende kræver vedligeholdelse og ikke blot er noget man gør, når det går lidt mindre godt i en kortere periode.

Udover større viden om dit marketingbudget, har langsigtet markedsføring en række fordele, bl.a. at du oparbejder en støre kendskabsgrad løbende hvorfor udbyttet af din markedsføringsindsats bliver langt større end hvis du udelukkende tænker kortsigtet.

Har du behov for hjælp til at beregne årsværdi og livstidsværdi? Så tag en uforpligtende snak med en af vores medierådgivere