Indsigt: Langsigtet markedsføring

Større udbytte af din markedsføring

Hvis du skal have det optimale ud af din markedsføring, skal du tænke langsigtet. Her taler vi ikke om 10 års planer. Men tænk et år frem.
Der er adskillige studier, der viser at langsigtet markedsføring giver langt større udbytte, end kortsigtet markedsføring*.

Behøver ikke at tage lang tid før det virker

Hvis du er skeptisk ved udsigten til at skulle vente på resultater kan du læse casen om Birgitte Larsen fra Powermassage som oplevede salgsfremgang fra dag 1, med markedsføring i Frederiksberg Bladet

Derfor er langsigtet markedsføring vigtigt

Lokalavisen er både god til at skabe salg på den korte bane (tænk på supermarkedstilbud), men har også evnen til at brande virksomheder på den lange bane. Det er de samme trofaste læsere, der ser de annoncer som er placeret i avisen uge efter uge.

Digitale medier kan også være gode til at skabe her og nu-salg; f.eks. i form af bannerannoncering og Google Adwords. Dog skal man ikke undervurdere, at jo større kendskab en kunde har til din virksomhed forud for en eventuel Google-søgning, desto større sandsynlighed er der for, at de klikker på dine digitale annoncer. Branding går forud for dét, man kalder aktivering.

Et eksempel

Tænk på Coca-Cola: Hvis du – i et tænkt eksempel – søger efter læskedrikke og Coca Cola dukker op på Google med et virkelig godt tilbud lige rundt om hjørnet fra dér, hvor du bor, og der samtidig popper en annonce op for et nyt sodavandsprodukt med en lavere literpris, der ligger lige så tæt på. I dét tilfælde er der stor sandsynlighed for at du vælger Coca Cola, da du allerede kender brandet. Ofte vælger vi mennesker dét vi kender i forvejen. Og her er branding altafgørende.  

Det rigtige mediemiks – ikke hverken eller, men både og

Den optimale markedsføring benytter både kortsigtet og langsigtet markedsføring.
Langsigtet markedsføring betyder at effekten først ses efter et stykke tid, mens kortsigtet markedsføring typisk har hurtigere resultater. Hvorfor så ikke bare vælge kortsigtet, hvis det virker hurtigt? Hvis vi går tilbage til eksemplet med Coca Cola, så har virksomheden brugt mere end 100 år på at brande sig selv, altså at skabe langsigtet markedsføring. På den måde kender vi deres produkt, når vi står i supermarkedet og der er tilbud. Havde Coca Cola ikke brugt penge på at brande sig selv, er det meget muligt, at du havde taget et andet produkt, da du stod nede i supermarkedet.
Selvom du ikke har milliarder af kroner som Coca Cola, har du stadig mulighed for at brande dig i forhold til dine kunder.

Ved at kombinere annoncering der opbygger kendskabet til dit brand over tid og kortsigtede tilbud, kan du opnå noget af den samme effekt, som store virksomheder opnår.
Kort sagt kan man sige, at branding handler om, hvad du står for.
Aktivering handler om at få kunder i butikken.
Kombinerer du branding og aktivering, har du en bundsolid langsigtet markedsførings strategi. En hovedregel siger at du skal have 60 branding og 40 aktivering (tilbud) over en længere periode.

Tal med en medierådgiver allerede i dag

Vil du igang med at markedsføre din virksomhed endnu bedre? Tal med en af vores medierådgivere der kan sparre med dig om, hvad den rigtige løsning er for dig:

* Les Binet and Peter Fields studie kan findes her, hvis du vil læse mere om, hvorfor branding er altafgørende for din virksomhed
https://effworks.co.uk/wp-content/uploads/2017/10/MEDIA_IN_FOCUS_FINAL_PDF_909.pdf

60/40

procentvis fordeling mellem branding og aktivering i en langsigtet succesfuld markedsføringsstrategi